Followers

Tuesday, July 26, 2011

L.E.M.P.U.K

Kali ni aku nak post cer mengenai lempuk..ni 1st time aku buat lempuk..huhuhu.. dasyatnyer aku a.k.a pemalaskan.. huhuhu.. selama ni tau makan jer.. Lenguh tangan rupanya nak buat lempuk ni n menguji kesabaran untuk menghasilkan lempuk nih..

Idea nak buat lempuk ni aku dapat bila aku p dapur, tengok2 banyak giler durian..tanpa melengahkan masa yang ada, aku pun mengunakan khidmat kaunseling yang pakar lagi arif (mama kesayanganku) untuk pelbagaikan resepi durian nih..

Bahan-bahan yang diperlukan adalah:-

Gula

 Sedikit garam

 Durian 

 Isi durian yang telah digaulkan dengan gula

Masukkan kesemua bahan-bahan tadi ke dalam kuali sehingga isi durian ni tidak melekat pada kuali lagi..lebih kurang 30 ke 45 minit juga la..depend pada isi durian..kalau banyak isi durian yang hendak di jadikan lempuk, so makan masa yang agak lama kit la, mayB sejam cam tu..

And tadaaaaaaaaaaaaa..menjadi juga lempuk buatan ku..lepas ni leh dah cari calon suami cz aku dah rajin a.k.a pandai masak..:p

Lempuk

p/s durian 3biji, bukan main banyaknyer, tapi bila di jadikan lempuk, alahai ciput jer hasilnyer (refer pic d atas).patutla harga lempuk di pasaran mahal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...